11. oktober 2013

Oplev hospitalsstemningen på Kulturnatten

Når mørket falder på den 11. oktober, har du mulighed for at mærke hospitalsstemningen på Kommunehospitalet. Du kan høre historier om livet på hospitalet dengang og nu, opleve den ’hemmelige’ hospitalskirke under kuplen, se en historisk udstilling og smage på udsøgte retter fra hospitalsmenuen.

På Kulturnatten fejrer vi Kommunehospitalets 150 års jubilæum med udstillingen ”Fra hospital til universitet”, guidede rundvisninger og foredrag.

En hyldest til Chr. Hansen og hospitalets værdi for eftertiden

Jubilæet er en hyldest til Chr. Hansen, arkitekten, der tegnede hospitalet i græsk-byzantinsk inspireret byggestil og lod det opføre på kun fire år i 1863. Men jubilæet er også en hyldest til den store værdi for samfundet, hospitalet har vist sig at få for eftertiden.

Chr. Hansen havde næppe forestillet sig, at hospitalet på tegnebrættet foran ham en dag skulle blive et pionerhospital for den første insulin eller fast base for omkring 7.000 studerende på Københavns Universitet, som det er i dag.

Udstillingen ”Fra hospital til universitet”

I samarbejde med Københavns Museum markerer Center for Sundhed og Samfund (CSS), at Kommunehospitalet den 19. september 1863 modtog sine første patienter. Det sker med en visuelt fokuseret udstilling, der viser Kommunehospitalets historie gennem 150 år.

Rundt omkring på Kommunehospitalets område – både indenfor og udenfor – præsenteres en række nedslagspunkter, der beskriver lokaliteten i ord og billeder. Du kan blandt andet se oprindelige hospitalselementer og deres funktioner, og nye bygninger i tilknytning til de oprindelige. En helt ny bygning i Gammeltoftsgade, der blev indviet den 20. september 2013, og til hverdag summer af liv fra samfunds- og sundhedsvidenskabelige studerende, indgår i udstillingen.

Et kig i den ’hemmelige’ kirke

Deltag i en guidet rundvisning og kom med op under kuplen – Kommunehospitalets vartegn – hvor du kan indånde støvet i den gamle, smukke hospitalskirke, der ligger ubenyttet hen. Kirken har ikke været åben siden Kulturnatten i 2008.

På rundvisningerne kan du også se rummet, hvor Kong Frederik den 9. døde i 1972, og høre historien om en tidligere ansat, der endte med at vinde en nobelpris.

Hvis Kulturnat-benene i stedet trænger til et hvil, kan du vælge at høre et foredrag om hospitalets spændende historie i et af de nye auditorier i den nye bygning i Gammeltoftsgade (bygning 35).

Og når sulten melder sig, er det muligt at købe en portion kørvelsuppe eller kalv i karry i kantinen på Kommunehospitalet, der holder længe åbent i dagens anledning.